Marca „Produs în arie naturală protejată din România” a ajuns în județul Vrancea
În continuarea campaniei de informare susținută în rândul primarilor și al producătorilor locali din UAT-uri situate în arii naturale protejate din județele țării cu privire la lansarea mărcii „Produs în arie naturală protejată din România”, ministrul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației, Ion Ștefan, a însoțit delegația Agenției Naționale pentru Arii Naturale Protejate (ANANP), inițiatorul proiectului, la întâlnirea organizată în județul Vrancea cu primari și producători locali, viitori beneficiari ai implementării proiectului.
Astfel, în ziua de luni, 3 august 2020, în splendidul cadru natural al Cheilor Tișiței, primarii și producătorii locali care își desfășoară activitatea în arii naturale protejate, siturile „Natura 2000”, din județul Vrancea, au luat cunoștință cu satisfacție de oportunitățile și facilitățile create producătorilor locali prin lansarea acestui program la nivel național. Ministrul Ion Ștefan le-a adus o veste bună producătorilor locali: în luna august va fi lansată o linie de finanțare din fonduri europene în valoare de 200 mil. EUR, incluzând granturi de până la 200.000 EUR/producător. Producătorii locali din ariile naturale protejate care vor produce sub marca „Produs în arie naturală protejată din România” vor beneficia de un punctaj în plus la evaluarea proiectelor, fiind promovați inclusiv pe platforma ministerului.
Președintele ANANP, Adi Croitoru, a adus la cunoștința celor prezenți faptul că instituția pe care o conduce a lansat deja Ghidul de certificare a produselor și serviciilor din arii naturale protejate, Formularul de aplicare pentru obținerea mărcii și Lista produselor locale cu valoare naturală ridicată pentru care producătorii locali se pot înscrie să acceseze aceste fonduri europene, toate acestea fiind disponibile pe site-ul www.ananp.gov.ro. În cadrul sistemului de certificare a produselor şi serviciilor, dreptul de utilizare a mărcii ,,Produs în arie naturală protejată din România” poate fi acordată unui produs sau serviciu dacă respectiva calitate a acestuia corespunde reglementărilor Uniunii Europene şi standardelor internaţionale, precum şi condiţiilor stipulate în Regulamentul de funcţionare al programului.
Valoarea unui produs/serviciu local dintr-o arie naturală protejată constă în faptul că el contribuie la:
- conservarea biodiversității spațiului rural (speciilor și asociațiilor de plante și animale dependente de acest mediu);
- conservarea habitatelor și a peisajelor rurale, precum și la protectia resurselor naturale (prin utilizarea unor practici prietenoase cu mediul);
- dezvoltarea economiei locale, sprijinind fermierii de semi-subzistență, prin menținerea activităților agricole în sistem de fermă/ gospodărie;
- păstrarea patrimonului cultural și perpetuarea tradițiilor în aceste zone rurale ;
- o dezvoltare economică durabilă a comunităților din ariile naturale protejate.
Marca „Produs în arie naturală protejată” este accesibilă așadar, de acum, tuturor românilor care trăiesc într-o arie naturală protejată, care au posibilitatea de a produce fie un produs alimentar, fie non-alimentar, fie pensiune, fie activități turistice, care înglobează valori ale tradițiilor naționale și regionale străvechi. Ea vine în sprijinul acestora ca un veritabil instrument de marketing prin care produsele specifice ariilor naturale protejate pot să devină un brand puternic, recunoscut pe piața românească și pe cea europeană, ca o compensație la limitările impuse în activitatea lor de necesitatea conservării și protejării mediului în care își desfășoară activitatea, afirmă Adi Croitoru.